Γραφολογία και Γραφοανάλυση

Γράμματα μεγάλα και μικρά, γράμματα στρογγυλά, ‘παιδικά’ και καλλιγραφικά, ευανάγνωστα και μουντζουριασμένα, στραβά και ομοιόμορφα… Κάθε γραφικός χαρακτήρας είναι μοναδικός, όπως κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός.
Κάθε φορά που πιάνουμε το μολύβι στο χέρι μας και γράφουμε στο χαρτί, ακόμα κι αν πρόκειται για την λίστα για ψώνια, αφήνουμε έναν ‘χάρτη’ του χαρακτήρα μας, της ψυχοσύνθεσής μας και του τρόπου σκέψης μας. Κάποιοι άνθρωποι γίνονται ‘ιχνηλάτες’ αυτού του ‘χάρτη’ και μπορούν να μας εντυπωσιάσουν. Αυτοί οι άνθρωποι λέγονται Γραφολόγοι και πρωτοεμφανίστηκαν στην Κίνα πριν από 3.000 χρόνια. Πολύ σύντομα, η λεγόμενη Γραφολογία ή αλλιώς Γραφοανάλυση, κέρδισε το ενδιαφέρον κι άλλων λαών, μα κυρίως των Ρωμαίων, που έδειξαν ξεχωριστή αγάπη σ’ αυτή τη μελέτη.
Αν και συχνά η Γραφολογία κατατάσσεται στις μεθόδους μαντείας, στην πραγματικότητα πρόκειται για μέθοδο ψυχανάλυσης και πλέον αναγνωρίζεται ως επιστήμη. Για την σύγχρονη εποχή μας, πατέρας της Γραφολογίας θεωρείται ο Abbe Michon, Γάλλος κληρικός που σε συνεργασία με άλλους κληρικούς μελέτησε την Γραφολογία επί 30 χρόνια και τελικά διατύπωσε τις βασικές αρχές της, την δεκαετία του ’70. Από τότε μέχρι ακόμα και σήμερα η Γραφολογία ‘κερδίζει έδαφος’ μεταξύ των ψυχολόγων, ψυχαναλυτών και νευρολόγων, όντας πλέον μια ολοκληρωμένη επιστήμη, χρήσιμη όχι μονάχα στους γιατρούς αλλά και σε δασκάλους, καθηγητές, σύμβουλους επαγγελματικού προσανατολισμού και εργοδότες, που ολοένα και δείχνουν περισσότερο ενδιαφέρον σ’ αυτήν την επιστήμη.    

~*~*~

Μέχρι αυτή τη στιγμή, η Γραφολογία αναγνωρίζει τουλάχιστον 300 χαρακτηριστικά του γραφικού χαρακτήρα, από τον συνδυασμό των οποίων μπορεί να καταλήξει σε κάποια συμπεράσματα για την ψυχοσύνθεση του γράφοντα. Αν και απλή στην σύλληψη και σκέψη της, η Γραφολογία απαιτεί χρόνο, παρατηρητικότητα, προσοχή στην λεπτομέρεια και -φυσικά- γνώση, για να μπορέσει να καταλήξει σε ασφαλή συμπεράσματα για τον κάθε γραφικό χαρακτήρα. Όπως λοιπόν είναι λογικό, είναι μάλλον αδύνατον να γίνει μια ολοκληρωμένη παρουσίαση της Γραφολογίας μέσα σ’ ένα άρθρο. Οπότε, παρουσιάζω εδώ μονάχα τα πρώτα βασικά χαρακτηριστικά, που σαφώς από μόνα τους λίγα μπορούν να μαρτυρήσουν για τον χαρακτήρα του γράφοντα:

*** Σημείωση: για καλύτερη αξιολόγηση, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί χαρτί χωρίς γραμμές ***

Το μέγεθος των γραμμάτων
Τα μεγάλα και καθαρά γράμματα, υποδηλώνουν άνθρωπο εξωστρεφή, κοινωνικό και ίσως με υπερβολική αυτοπεποίθηση.
Τα μικρά γράμματα, υποδηλώνουν άνθρωπο εσωστρεφή, σκεπτικιστή και πιθανότατα λάτρη της γνώσης και των βιβλίων. Εάν είναι και αχνά (δηλαδή με λίγη πίεση) υποδηλώνουν άνθρωπο ντροπαλό και μοναχικό.

Η κλίση των γραμμάτων
Η κλίση δίνει πληροφορίες για το πως επικοινωνεί ο άνθρωπος με τους υπόλοιπους.
Όταν τα γράμματα τείνουν να γείρουν προς τα πίσω, δηλώνουν άνθρωπο ντροπαλό, που διστάζει να εκφραστεί και μάλλον μοναχικό. Δεν αρέσκεται στις συναισθηματικές δεσμεύσεις και εκτιμά την ειλικρίνεια.
Όταν τείνουν να γέρνουν μπροστά, δηλώνουν άνθρωπο ισορροπημένο και σταθερό.
Όταν είναι σε ευθεία κάθετη θέση, δηλώνουν άνθρωπο κοινωνικό, φιλελεύθερο, αλλά με ανάγκη να τον προσέχουν.

Η ένωση των γραμμάτων
Όταν τα γράμματα είναι κολλημένα μεταξύ τους (όπως στην καλλιγραφία), δηλώνουν άνθρωπο κοινωνικό και διαχυτικό, που λατρεύει να γνωρίζει κόσμο και να συζητά.
Όταν είναι σχεδόν κολλημένα μεταξύ τους, δηλώνουν άνθρωπο ντροπαλό, ιδεαλιστή και ρομαντικό, που όμως δυσκολεύεται να αισθανθεί άνετα με τους ανθρώπους.
Όταν τα γράμματα δεν ενώνονται καθόλου, δηλώνουν άνθρωπο του πνεύματος και σχολαστικό, που πάντα σκέφτεται προτού πράξει.

Τα κενά μεταξύ των λέξεων
Όταν τα κενά είναι ιδιαίτερα μεγάλα, δηλώνουν άνθρωπο ντροπαλό, προσεχτικό και συχνά σκεφτικό.
Όταν τα κενά είναι μάλλον στενά, δηλώνουν άνθρωπο ενεργητικό, που αρέσκεται να μιλά πολύ.
Όταν τα κενά είναι σχεδόν ανύπαρκτα, δηλώνουν άνθρωπο ανυπόμονο, ενεργητικό, με μπόλικη αυτοπεποίθηση, κοινωνικό αλλά και με τάση να ‘γαντζώνεται’ στους άλλους.

Τα κενά μεταξύ των γραμμών
Μεγάλα κενά μεταξύ των γραμμών, δηλώνουν άνθρωπο μοναχικό, ανεξάρτητο και ίσως αντικοινωνικό. Δηλώνουν επίσης άνθρωπο που έχει την ικανότητα να ‘βγάζει’ τον εαυτό του από το όποιο πρόβλημα, ώστε να μπορέσει να ‘δει’ την κατάσταση πιο αντικειμενικά και αμερόληπτα.
Όταν το κενό μεταξύ των γραμμών είναι τέτοιο, ώστε ίσα-ίσα να μην αγγίζονται τα πάνω γράμματα με τα κάτω, δηλώνει άνθρωπο φλύαρο και ίσως σπάταλο.
Όταν το κενό μεταξύ των γραμμών είναι τέτοιο, ώστε μόλις που αγγίζονται τα πάνω ‘χαμηλά’ γράμματα (όπως το ‘γ’ και το ‘ρ’) με τα κάτω ‘ψηλά’ γράμματα (‘β’, ‘δ’, ‘ζ’, ‘λ’, ‘ξ’), δηλώνει άνθρωπο οργανωτικό με ‘τάξη’ στις σκέψεις του.
Όταν το κενό είναι υπερβολικά στενό, με αποτέλεσμα σε σημεία-σημεία να μπλέκεται η μια γραμμή με την επόμενη, υποδηλώνει άνθρωπο με χαλαρή αυτοπειθαρχία, που παθιάζεται εύκολα.

Η «κίνηση» των γραμμών

Όταν οι γραμμές τείνουν προς τα πάνω, δηλώνουν άνθρωπο αισιόδοξο, ενεργητικό και με αυτοπεποίθηση.
Όταν τείνουν προς τα κάτω, δηλώνουν άνθρωπο σταθερό, προσεχτικό και αποφασιστικό, μα ίσως και επιφυλακτικό.
Όταν είναι μάλλον ευθείες, δηλώνουν άνθρωπο πεσιμιστή, με έλλειψη αυτοπεποίθησης.

Το ύψος των γραμμάτων
Η γραφή χωρίζεται σε 3 ‘ζώνες’ :
Α) Την κεντρική ζώνη, που μπορεί να δώσει πληροφορίες για τις σκέψεις καθημερινότητας του γράφοντα και το πως συναναστρέφεται με τους άλλους. Σχετίζεται με την λογική και την επικοινωνία.
Β) Την άνω ζώνη, που μπορεί να δώσει πληροφορίες για την αντίληψη του γράφοντα, τις ικανότητές του, τα ταλέντα του και γενικότερα τον συνειδητό νου του. Σχετίζεται επίσης με τον πνευματισμό, την θρησκεία, την φαντασία και την φιλοσοφία.
Γ) Την κάτω ζώνη, που μπορεί να δώσει πληροφορίες για το υποσυνείδητο του γράφοντα. Σχετίζεται με τα βασικά, φυσικά και πρωτόγονα ένστικτα και με το πόση επιρροή έχουν στην ψυχοσύνθεση του γράφοντα.

Ζώνες γραφής

Όταν η κεντρική ζώνη (δηλαδή τα ‘μέσα’ γράμματα: ‘α’, ‘ε’, ‘η’, ‘θ’, ‘ι’, ‘κ’, ‘ν’, ‘ο’, ‘π’, ‘σ’, ‘τ’, ‘ω’) καταλαμβάνει τον μεγαλύτερο χώρο, δηλώνει άνθρωπο υλιστή, που τείνει στην υπερβολή και ίσως εγωκεντρικό.
Όταν η άνω ζώνη (δηλαδή τα ‘ψηλά’ γράμματα: ‘β’, ‘δ’, ‘ζ’, ‘λ’, ‘ξ’) καταλαμβάνει το μεγαλύτερο χώρο, δηλώνει άνθρωπο αισιόδοξο, φιλόδοξο, ιδεαλιστή, με γενικά καλή διαίσθηση. Επίσης, όταν τα ‘ψηλά’ γράμματα είναι υπερβολικά μεγαλύτερα από τα υπόλοιπα γράμματα, υποδηλώνουν άνθρωπο που ίσως οι στόχοι και φιλοδοξίες του είναι σχεδόν ακατόρθωτες.
Όταν η κάτω ζώνη (δηλαδή τα ‘χαμηλά’ γράμματα: ‘γ’, ‘μ’, ‘ρ’, ‘φ’, ‘χ’, ‘ψ’) καταλαμβάνει το μεγαλύτερο χώρο, δηλώνει άνθρωπο εγωκεντρικό, με τάσεις να γίνεται καταπιεστικός.

Η «ένταση» των γραμμάτων
Όταν να γράμματα δεν έχουν πολλή ένταση (δηλαδή δεν πιέζει ο γράφων πολύ το στυλό/μολύβι), δηλώνουν άνθρωπο ευαίσθητο, μετριόφρων, φιλάνθρωπο, εκλεπτυσμένο και πνευματιστή. Δεν αποκλείεται όμως παράλληλα να είναι αυστηρός κριτής, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τους άλλους.
Όταν τα γράμματα έχουν μέτρια ένταση, δηλώνουν άνθρωπο δυναμικό, σταθερό, αυστηρό και ίσως πεισματάρη.
Όταν τα γράμματα έχουν πολλή ένταση, δηλώνουν άνθρωπο που ξέρει καλά να ελίσσεται και να προσαρμόζεται σε κάθε κατάσταση, που έχει έντονο αίσθημα ευθύνης και δεν φοβάται τις δεσμεύσεις. Εάν η ένταση είναι υπερβολική, υποδηλώνει άνθρωπο που αντιδρά συνήθως αυθόρμητα και έντονα. Δεν δέχεται καλά την κριτική και πιθανότατα είναι αρκετά οξύθυμος και κυκλοθυμικός.

Διάταξη στην σελίδα
Όταν το κενό στην αριστερή μεριά της σελίδας είναι ιδιαίτερα μεγάλο, υποδηλώνει άνθρωπο που αρέσκεται να κοιτά προς το μέλλον, όχι το παρελθόν.
Μεγάλο κενό στην δεξιά μεριά της σελίδας, υποδηλώνει άνθρωπο που ίσως φοβάται το μέλλον και γενικότερα το άγνωστο.
Στενό κενό στην αριστερή μεριά της σελίδας, υποδηλώνει άνθρωπο προσεχτικό, που ενοχλείται όταν πιέζεται να ξεκινήσει κάτι χωρίς να είναι έτοιμος.
Στενό κενό στην δεξιά μεριά της σελίδας, υποδηλώνει άνθρωπο ανυπόμονο και ανήσυχο.

~*~*~

Κάποια άλλα γενικά χαρακτηριστικά:

Ένας φιλικός άνθρωπος, γράφει με απαλές καμπύλες στα γράμματά του και με ελαφριά κλίση.
Ο ειλικρινής, γράφει με μεγάλα στρογγυλά και ομοιόμορφα γράμματα, σε ευθεία γραμμή.
Ο φιλότιμος, γράφει με στρογγυλά γράμματα και τονίζει τα σημεία στίξης -σημάδι ανθρώπου με προσοχή στη λεπτομέρεια. 
Ο οικονόμος, γράφει προσεχτικά και ομοιόμορφα, με ελαφριά κλίση στις γραμμές και χωρίς να τονίζει τα κεφαλαία.
Ο γενναιόδωρος, γράφει ευρύχωρα και καθαρά, ξεχωρίζοντας έντονα τα μεγάλα γράμματα και τα κεφαλαία από τα υπόλοιπα γράμματα.
Ο ταπεινός, γράφει με μικρά, απλά και ομοιόμορφα γράμματα, ενώ οι γραμμές τείνουν να κάνουν ζικ-ζακ.
Ο μελαγχολικός, ξεχωρίζει από την έντονη κλίση των γραμμάτων του. Η πίεση είναι στην αρχή σταθερή, αλλά σιγά-σιγά χάνεται. Τα σημεία στίξης είναι αρχικά έντονα, αλλά καθώς προχωρά το γραπτό, τείνουν να εξαφανίζονται.
Ο υπερήφανος, ξεχωρίζει από τα μεγάλα του γράμματα, με τα τονισμένα κεφαλαία, ενώ το τελευταίο γράμμα κάθε λέξης, φαίνεται να είναι πιο έντονο από τα υπόλοιπα.
Ο καλλιτέχνης, γράφει καλλιγραφικά και το μέγεθος των γραμμάτων τείνει να μικραίνει καθώς προχωρά το γραπτό. 
Ο αλτρουιστής, γράφει με έντονη κλίση και πίεση. Τα γράμματα είναι στρόγγυλα και τα κεφαλαία σχεδόν καλλιγραφικά.
Ο διακριτικός, γράφει μικρά γράμματα, με ελαφριά πίεση και οι γραμμές τείνουν προς τα πάνω. Τα γράμματα τείνουν να έχουν αρκετές σπείρες και καμπύλες, αλλά το τελευταίο γράμμα κάθε λέξης είναι μάλλον σεμνό και περιορισμένο.
Ο αλαζόνας, τονίζει υπερβολικά τα κεφαλαία γράμματα και συνήθως η υπογραφή του είναι μεγάλη και πολύπλοκη, καταλήγοντας σε περιττές ‘διακοσμήσεις’ με κάμπυλες γραμμές. 

~*~*~

Όλο και περισσότεροι εργοδότες σήμερα δείχνουν ενδιαφέρον για την Γραφολογία, μιας και πρόκειται για ένα ιδιαίτερα χρήσιμο ‘εργαλείο’ στην αξιολόγηση των πιθανών μελλοντικών υπαλλήλων τους. Την επόμενη φορά λοιπόν που θα δώσετε συνέντευξη για εργασιακή συνεργασία και σας ζητηθεί να γράψετε κάτι χειρόγραφο (που για την εποχή των ηλεκτρονικών υπολογιστών είναι μάλλον παράδοξο), να είστε σίγουροι ότι ο λόγος είναι για να σας αξιολογήσουν και μέσω της Γραφολογίας.

~*~*~

Συμβολική Γραφοανάλυση

Τις τελευταίες δεκαετίες, ένα ‘παρακλάδι’ της Γραφολογίας έχει αρχίσει να ανθίζει, η λεγόμενη Συμβολική Γραφοανάλυση, που σχετίζεται άμεσα με την υγεία του γράφοντα. Κατ’ αυτήν την Γραφοανάλυση, τα οποιαδήποτε σοβαρά προβλήματα υγείας του ατόμου αποτυπώνονται με συμβολισμούς στον γραφικό του χαρακτήρα. Βασίζεται κυρίως στους σχηματισμούς της κάτω ζώνης γραφής, μιας και αυτή είναι που συνδέεται με το υποσυνείδητο κι επομένως αυθόρμητα αποτυπώνει το οποιοδήποτε πρόβλημα στην ψυχική ή/και σωματική υγεία του γράφοντα. Αν και μέχρι στιγμής οι αποδείξεις για την εγκυρότητά της είναι συζητήσιμες, το ενδιαφέρον των Γραφολόγων δεν είναι ψυχρό για την Συμβολική Γραφοανάλυση, την οποία αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό μεν, αλλά δεν απορρίπτουν. Ειδικά με τις πρόσφατες αποδείξεις της επιστήμης για την άμεση σχέση νου-σώματος/ψυχολογίας-υγείας (κάτι ήδη γνωστό προ αρκετών χιλιετιών μα μόλις πρόσφατα αποδείξιμο), δεν μπορεί ν’ αποκλεισθεί η αυθόρμητη (υποσυνείδητη) συμβολική αποτύπωση προβλημάτων υγείας, μέσω του γραφικού χαρακτήρα. Ποιός ξέρει… ίσως σε μερικά χρόνια να προστεθεί στην λίστα μεθόδων πρόληψης και η Γραφοανάλυση.


Πηγές Πληροφοριών:
«Handwriting Analysis for Employment», by Oliver Villaverde
«Graphology – Unleash your inner personality», by Nilesh Gore
«Graphology», by Elaine Quigley BA Hons., MBIG Dip
www.keithrosario.com – keith rosario, consultant graphologist
www.thegraphologysite.co.uk/ info.htm
www.myhandwriting.com
www.astrojyotishi.com/Graphology.htm
www.businessballs.com/graphologyhandwritinganalysis.htm
members.amaonline.com/liz/hand.htm
Wikipedia

Graphology01

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fourteen − nine =