Επίλογος

Επιφυλακτικότητα, Αμφισβήτηση, Επίκριση…
Τα σημεία των καιρών

«Ο πνευματικός ανακρίνει τα πάντα»
Προς Κορινθίους Α’ 2:15

Ο Χριστιανισμός σήμερα έχει γίνει στόχος επιθέσεων παγκοσμίως, από κάθε πίστης και κοσμοθεωρίας ανθρώπους, ακόμα και από τους ίδιους τους Χριστιανούς. Αντίστοιχα, οι επίσημοι αντιπρόσωποι του Χριστιανισμού δέχονται καθημερινά την επίκριση και απόρριψη του κόσμου, καθώς θεωρούνται πλέον εξίσου διεφθαρμένοι με τους πολιτικούς (αν όχι και περισσότερο).

Όλη αυτή η κατακραυγή φυσικά είναι δικαιολογημένη, εάν αναλογιστούμε το πώς έφτασε να είναι σήμερα ο εφαρμοσμένος Χριστιανισμός. Σε μια εποχή που ο άνθρωπος πλέον αποζητά την γνώση, που είναι αρκετά καλλιεργημένος ώστε ν’ απορεί, ν’ αναζητά, να κρίνει και να συγκρίνει, οι διδαχές του Χριστιανισμού, όπως αυτές παρουσιάζονται από τους αντιπροσώπους της θρησκείας, φαντάζουν πολύ ρηχές, παιδιάστικες, παράλογες και απαρχαιωμένες. Ο άνθρωπος δεν αρκείται πλέον στο καθησυχαστικό «πίστευε και μη ερεύνα» [1], μα αναζητά συγκεκριμένες απαντήσεις σε κάθε του ερώτημα.

Η Χριστιανική διδασκαλία, όπως αυτή παραδίδεται κατ’ ευθείαν μέσα από τα Ευαγγέλια (τα κανονικά και μη), έχει το απαιτούμενο βάθος και σοφία που ο σημερινός άνθρωπος αποζητά. Μπορεί να δώσει ικανοποιητικές απαντήσεις σε κάθε ερώτηση, από την πιο απλή έως την πλέον πολύπλοκη, όντας ταυτόχρονα απόλυτα διαχρονική. Το μόνο που χρειάζεται είναι η προσεκτική μελέτη αυτών των κειμένων και η παράλληλη έρευνα στα αρχαιότερα των Ευαγγελίων κείμενα.

Μέσα στα περίπου δύο χιλιάδες χρόνια που μεσολάβησαν από την συγγραφή των Ευαγγελίων μέχρι σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος της γνώσης που εμπεριέχουν αυτά τα κείμενα, εσκεμμένα αποσιωπήθηκε μέχρι που τελικά ξεχάστηκε. Η διδασκαλία παραδόθηκε (και συνεχίζει να παραδίδεται) στο κόσμο τόσο «στεγνή» και στείρα, που είναι λογικό επόμενο ο σύγχρονος άνθρωπος να την απορρίπτει και να αποζητά την εξαφάνισή της.
Στη θέση, όμως, της σημερινής δεσποτικής αυτής στάσης του ιερατείου απέναντι στο Μεγάλο Άγνωστο, υπήρχε στην αρχαιότητα η αντίληψη ότι ο άνθρωπος και το Θείο συνδέονται πολύ πιο άμεσα και αυθεντικά. Η σύνδεση αυτή προκύπτει άλλωστε και από τη παρατήρηση της φύσης μέσα απ’ τα μάτια της ανθρώπινης ψυχής. Ερευνώντας σε βάθος τις αρχαιότερες παραδόσεις, αποκαλύπτεται ότι η Επιστημονική γνώση και η γνώση για τον Θεό ταυτίζονταν απόλυτα. Η Επιστήμη και η Θρησκεία πορεύονταν σε συνεργασία και όχι ως άσπονδοι αντίπαλοι. Άλλωστε, στην αρχαιότητα ήταν σαφώς αυτονόητο πως ο Ιερέας είναι και Επιστήμονας.

Το βιβλίο αυτό ίσως δημιουργήσει στον αναγνώστη την εντύπωση ότι σκοπός του είναι να αλλοιώσει την «αληθινή» διδασκαλία των Ευαγγελίων, αυτή δηλαδή που παραδίδεται από τα ιερατεία τους τελευταίους αιώνες. Η αλήθεια όμως είναι ότι πρόκειται για μια προσπάθεια παρουσίασης μονάχα μέρους της σοφίας και πνευματισμού που τα Ευαγγέλια εμπεριέχουν, ελπίζοντας να συμβάλει στην αναβίωση της πραγματικής Χριστιανικής διδαχής, όπως αυτή αρχικά σχηματίστηκε, μα γρήγορα ξεχάστηκε.


«Ζητάτε και θα σας δοθεί,
ερευνάτε και θα βρείτε,
κρούετε και θα σας ανοιχτεί.
Γιατί καθένας που ζητά λαβαίνει
και όποιος ερευνά βρίσκει
και σ’ όποιον κρούει θα του ανοιχτεί
»

Κατά Ματθαίο 7:7-8


 

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

[1] Η φράση «πίστευε και μη ερεύνα», που λανθασμένα πιστεύεται ότι εμπεριέχεται στα κείμενα της Καινής Διαθήκης, προέρχεται από τον Αθανάσιο Θεολόγο, στην επιστολή του «Προς Αντίοχον άρχοντα», όπου συγκεκριμένα αναφέρει: «πίστευε είς πατέρα, μη ερευνήσεις δε το πράγμα». Επίσης, στην Γ’ Οικουμενική Σύνοδο της Εφέσου, το 431 μ.Χ., ο Θεόδοτος, ο Επίσκοπος Άγκυρας, στην ομιλία του ανέφερε «πίστευε τώι θαύματι καί μή ερεύνα λογισμοίς τό γενόμενον». Παρόμοιες αναφορές βρίσκονται στο «Εις την Εξαήμερον» του Μέγα Βασιλείου, στο «Εις την παραβολήν περί συκής» του Ιωάννη Χρυσοστόμου και στο «Περί τούς καταζητούντας του Υιού την φύσιν» του Εφραίμ Συρίου. Όλες αυτές οι αναφορές έρχονται σε αντίθεση με τις προτροπές των Ευαγγελίων, στα οποία σαφώς διδάσκεται: «ΕΡΕΥΝΑΤΕ ΤΑΣ ΓΡΑΦΑΣ ΔΙΟΤΙ ΣΕΙΣ ΝΟΜΙΖΕΤΕ ΟΤΙ ΕΝ ΑΥΤΑΙΣ ΕΧΕΤΕ ΖΩΗΝ ΑΙΩΝΙΟΝ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΑΙ ΕΙΝΑΙ ΑΙ ΜΑΡΤΥΡΟΥΣΑΙ ΠΕΡΙ ΕΜΟΥ», δηλαδή: «Ερευνάτε τις Γραφές, γιατί εσείς νομίζετε ότι μέσω αυτών έχετε ζωή αιώνια. Και πράγματι, εκείνες είναι που μαρτυρούν για μένα» (Κατά Ιωάννη 5:39).


You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ten + fourteen =