Γεννήθηκε στη Σαμάρεια, τη χώρα δίπλα στην Ιουδαία, αλλά ταξίδεψε και κήρυξε από την Αίγυπτο έως τη Ρώμη.
Ήταν τόσο ισχυρός, ώστε αναφέρεται και στη Βίβλο στις Πράξεις των Αποστόλων: «Στην ίδια πόλη υπήρχε από καιρό κάποιος που λεγότανε Σίμων. Αυτός με διάφορες μαγείες, άφηνε κατάπληκτο το λαό της Σαμάρειας […] Όλοι, μικροί και μεγάλοι, τον ακολουθούσαν κι έλεγαν: ‘Αυτός είναι η Μεγάλη Δύναμη του Θεού’». (Πράξεις των Αποστόλων, κεφάλαιο 8, εδάφιο 9-10).Υπάρχουν αποδείξεις ότι ο Σίμων ο Μάγος ανταγωνιζόταν τον Ιησού γιατί περιγράφεται πολύ αρνητικά στην Καινή Διαθήκη1.
Ο Σίμων ο Μάγος ηγήθηκε μιας γνωστικίζουσας ομάδας, τα μέλη της οποίας μεταγενέστερα ονομάστηκαν «Σιμωνιανοί». Καθώς ο κύριος γνωστικισμός εμφανίστηκε μετά τα μέσα του δεύτερου αιώνα, ο Σίμων μπορεί να περιγραφεί ως ένας από τους προδρόμους του γνωστικισμού. Η παραδοσιακή πατερική και αιρεσιολογική άποψη ότι ο Σίμων ο Μάγος ήταν «αρχηγέτης του Γνωστικισμού και πηγή κάθε αιρέσεως» δεν θεωρείται πλέον πειστική2.
Οι μαθητές του πίστευαν ότι ήταν ο μεσσίας. Ωστόσο, ο ίδιος έλεγε ότι υπάρχουν δύο ενσαρκώσεις του Θεού. Σύμφωνα με το χριστιανό μελετητή Ειρηναίο5, ο Σίμων ισχυριζόταν ότι ήταν η δύναμη του Θεού, ο αρσενικός μεσσίας. Η σκέψη του Θεού ή ο θηλυκός μεσσίας ήταν μια γυναίκα, η Ελένη. Ο Σίμων τη βρήκε στο πιο ασυνήθιστο μέρος, σε έναν οίκο ανοχής. Η Ελένη συμβόλιζε την αμαρτία και η λύτρωσή της συμβόλιζε ότι οι αμαρτίες στον κόσμο λυτρώνονται. Το άτομο που έχει αμαρτήσει μπορεί να λυτρωθεί και να γίνει ευχάριστο στα μάτια του Θεού1.
Οι οπαδοί του Σίμωνα αυξάνονταν κι εξαπλώνονταν από τη Σαμάρεια μέχρι τη Φοινίκη και τη Ρώμη. Παρά όμως τους πολλούς οπαδούς του, ο Σίμων αναγνώριζε την αυξανόμενη δύναμη του Χριστιανισμού και προσπάθησε να ενταχθεί σ’ αυτόν. Λίγο μετά το θάνατο του Ιησού, ο Απόστολος Πέτρος κήρυττε σε μια ομάδα μαθητών του προσφέροντας το Άγιο Πνεύμα σε όσους είχαν συγκεντρωθεί. Ο Σίμων και μερικοί οπαδοί του ήταν ανάμεσα στους θεατές. Έμειναν κατάπληκτοί, καθώς παρακολουθούσαν τα χέρια που ακουμπούσαν και μετέδιδαν το Άγιο Πνεύμα. Η Καινή Διαθήκη περιγράφει τι συνέβη: «Όταν είδε ο Σίμων ότι έτσι δινόταν το Άγιο Πνεύμα, έφερε χρήματα σ’ αυτούς και τους είπε: ‘Δώστε και σ’ εμένα την εξουσία αυτή’» (Πράξεις των Αποστόλων, κεφάλαιο 8, εδάφιο 18-19). Ο Πέτρος αποδοκίμασε το Σίμωνα, που νόμισε ότι μπορούσε να αγοράσει τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος1: «Τό αργύριόν σου σύν σοί είη εις απώλειαν, ότι τήν δωρεάν τού Θεού ενόμισας διά χρημάτων κτάσθαι.» (Πράξ. 8:20)
Το περιστατικό αυτό οδήγησε στη δημιουργία της λέξης «σιμωνία». Σημαίνει ‘εμπορία της θείας χάριτος ή ιερών πραγμάτων’ ή ‘χειροτονία ή προαγωγή κληρικού με δωροδοκία’3.
Η διαμάχη μεταξύ Σίμωνα και Πέτρου κορυφώνεται στο βιβλίο «Οι Πράξεις του Πέτρου», που γράφτηκε τον 2ο αιώνα μ.Χ. Στο βιβλίο αυτό, ο Σίμωνας κι ο Πέτρος συναγωνίζονται στα θαύματα. Ο Σίμων ισχυρίζεται ότι μπορεί να αποδείξει ότι είναι πιο ισχυρός από τον Ιησού. Χλευάζει τον Πέτρο, λέγοντας ότι θα ανέβει στον ουρανό. Μετά από αυτό, αρχίζει να μετεωρίζεται. «Και ιδού, ανέβηκε ψηλά […] Όλοι τον κοίταζαν τα ανεβαίνει» (Πράξεις του Πέτρου, κεφάλαιο 3, εδάφιο 32). Το σαστισμένο πλήθος κοίταξε τον Πέτρο, που σήκωσε τα χέρια του παρακαλώντας τον Ιησού να κατεβάσει κάτω τον «ανταγωνιστή» μεσσία. Η προσευχή του Πέτρου, αν και θεωρείται αντιχριστιανική, ήταν αποτελεσματική. «Και έπεσε από ψηλά και έσπασε το πόδι του σε τρία σημεία». «Τότε όλοι του πέταξαν πέτρες και γύρισαν στο σπίτι τους». «Και έκτοτε πίστευαν τον Πέτρο» (Πράξεις του Πέτρου, κεφάλαιο 3, εδάφιο 32). Στο βιβλίο αυτό υποστηρίζεται ότι ο Σίμων ο Μάγος έχασε όλους τους οπαδούς του εκείνη τη στιγμή. Ωστόσο, μέχρι το 300 μ.Χ., υπήρχαν ακόμη οπαδοί του στη Συρία, την Αίγυπτο και τη Ρώμη, που τον λάτρευαν σαν Θεό και σωτήρα1.
Σύμφωνα βέβαια με την εκδοχή του Ιππόλυτου4 —ένα μύθευμα που αποσκοπούσε στην πολεμική κατά του Σίμωνα—, ο Σίμων μπήκε μέσα σε λάκκο και θάφτηκε, με την υπόσχεση ότι θα ανέσταινε τον εαυτό του την τρίτη ημέρα αλλά δεν ξαναεμφανίστηκε «επειδή δεν ήταν ο Χριστός»2.
Ένας πρώιμος χριστιανός συγγραφέας υποστήριξε ότι ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Κλαύδιος ανέγειρε άγαλμα του Σίμωνα με την επιγραφή «Στο Σίμωνα, τον Άγιο Θεό». Μόνο όταν ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Κωνσταντίνος νομιμοποίησε το χριστιανισμό 300 χρόνια μετά το θάνατο του Ιησού, οι ναοί του Σίμωνα άρχισαν να εξαφανίζονται1.
Αρκετοί, παρόλα αυτά, με πρώτο τον Γερμανό Προτεστάντη θεολόγο Baur, ταυτίζουν τον Σίμωνα τον Μάγο με τον απόστολο Παύλο. Ο Baur δέχτηκε ως απαραίτητη προϋπόθεση για την εξήγηση της χριστιανικής Εκκλησίας του 2ου αιώνα μ.Χ., τη σκληρή πάλη μέχρι το 150 μ.Χ. περίπου ανάμεσα σε δυο μερίδες μέσα στην Εκκλησία, την ιουδαΐζουσα και την ελληνίζουσα, με επικεφαλής της πρώτης τον Πέτρο και της δεύτερης τον Παύλο. Κατά τον Baur, ο Απόστολος Παύλος κατά την εποχή εκείνη, ήταν ένα πολύ σεβαστό πρόσωπο, ώστε να ταυτιστεί ανοιχτά σε ένα κείμενο με τον Σίμωνα το Μάγο2.
Οι περισσότεροι σήμερα γνωρίζουν ελάχιστα για τον Σίμωνα το Μάγο. Ό,τι ξέρουν πιθανόν προέρχεται από τη Βίβλο. Αυτό οφείλεται στο ότι οι οπαδοί του Χριστιανισμού ήταν περισσότεροι από αυτούς των αντίπαλων ηγετών, τους οποίους οι χριστιανοί ιστορικοί δαιμονοποίησαν ή υποτίμησαν1.
Περισσότερα στοιχεία:
1) http://jewishencyclo…t…98&letter=S
2) http://www.newadvent…then/13797b.htm
3) http://biblicalstudi…e-bibel-15.html
Πηγές
1. National Geographic, Βιβλικά Απόκρυφα, οι Ανταγωνιστές του Ιησού, DVD.
2. http://el.wikipedia….47;ος
3. Λεξικό για το σχολείο και το σπίτι, Γ. Μπαμπινιώτης.
4. Ο Ιππόλυτος στο έργο του Κατά Πασών Αιρέσεων Ελέγχου (6.15), το οποίο γράφτηκε γύρω στο 230 μ.Χ., αναφέρει: «Οὗτος ἐπὶ τέλει ἐλθὼν ἐν τῇ Γίττῃ, ὑπὸ πλάτανον καθεζόμενος ἐδίδασκε. Καὶ δὴ λοιπὸν ἐγγὺς τοῦ ἐλέγχεσθαι γινόμενος διὰ τὸ ἐγχρονί ζειν, ἔφη ὅτι εἰ χωσθείη ζῶν ἀναστήσεται τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ. Καὶ δὴ τάφρον κελεύσας ὀρυγῆναι ὑπὸ τῶν μαθητῶν ἐκέλευσε χωσθῆναι· οἱ μὲν οὖν τὸ προσταχθὲν ἐποίησαν͵ ὁ δὲ ἀπέμεινεν ἕως νῦν· οὐ γὰρ ἦν ὁ Χριστός».
5. http://www.ccel.org/…ix.ii.xxiv.html
Leave a Reply